Новини
/

Навчальні майстерні для організаторів інклюзивної освіти

Навчальні майстерні для організаторів інклюзивної освіти

Image

Admin

2 Листопада 2014

Головні

30-31 жовтня цього року в стінах Бердянського державного педагогічного університету в рамках реалізації спільного європейського проекту ТЕМПУС-IV «Підготовка педагогів та освітніх менеджерів до роботи з гетерогенними групами й організаціями» відбулася робота майстерень навчання освітніх менеджерів регіону в контексті інклюзивної освіти і гетерогенного середовища. Організаторами заходу стали Компетентнісний центр інклюзивної освіти, на чолі з директором Вікторією Загородновою, Інститут соціально-педагогічної та корекційної освіти, директор Лариса Казанцева, Інститут філології та соціальних комунікацій, директор Алла Сердюк, Бердянський міський та районний відділи освіти. Посильну допомогу в організації заходу надали працівники бібліотеки університету на чолі зі Світланою Білоконь, які представили виставку наукової та методичної літератури з питань інклюзивної освіти та гетерогенного середовища.

На пленарному засіданні з вітальним словом до учасників майстерень звернулася заступник міського голови Людмила Шаповал, яка наголосила, що результати реалізації зазначеного Темпус-проекту будуть вагомими не тільки для університету та навчальних закладів міста, але й всього Запорізького регіону.

Проректор з наукової роботи Бердянського державного педагогічного університету професор Ігор Богданов, вітаючи учасників заходу від адміністрації університету, наголосив, насамперед, на вагомості реалізації Темпус-проекту в нашому педагогічному виші. Адже вперше за історію свого існування БДПУ став членом міжнародного консорціуму з виконання TEMPUS-проектів, а сам проект входить до 171 з тих, які перемогли серед загальної кількості заявок в Європі – 937. З усіх українських педагогічних вишів до міжнародного консорціуму ввійшло тільки 3, серед яких Бердянський державний педагогічний університет. У членів проектної команди БДПУ почесна місія – долучитися до розробки нової концепції інклюзивної освіти та стратегічного плану розвитку інклюзивної освіти в Запорізькій області.

Про участь БДПУ в спільному європейському проекті ТЕМПУС-IV «Підготовка педагогів та освітніх менеджерів до роботи з гетерогенними групами і організаціями» доповіла координатор проекту в університеті доцент Ольга Гуренко. Доповідач повідомила про основні події, що відбулися у поточному році в рамках реалізації проекту: настановна конференція у Фондовому університеті м. Хільдесхайм (4-8 лютого, Німеччина, учасники від БДПУ: ректор Вікторія Зарва, координатор Ольга Гуренко); стажування IT-менеджера проекту Руслана Вербового в Хмельницькому національному університеті (10-12 квітня, м. Хмельницький); соціологічне дослідження, в якому взяло участь понад 300 студентів інститутів (факультетів) університету (квітень, БДПУ); Міжнародна науково-практична конференція «Мережева взаємодія університетів з соціальними партнерами в галузі інклюзивної освіти: міжнародний і регіональний аспект» у Новгородському державному університеті імені Ярослава Мудрого (19-22 травня, м. Великий Новгород, Росія; учасники від БДПУ: Вікторія Загороднова та Ольга Гуренко); Міжнародний конгрес «Підтримка обдарованості – розвиток креативності» у Вітебському державному університеті імені П.М. Машерова (23-26 вересня, Білорусь; учасники від БДПУ: Ігор Лиман та Ольга Гуренко); навчальна майстерня для координаторів проекту у вишах-партнерах з питань розробки програм навчальних модулів на основі компетентнісного підходу в Університеті м. Бремена (30 вересня-03 жовтня, Німеччина; учасник від БДПУ: Ольга Гуренко); стажування в Університеті м. Відня (12-19 жовтня, Австрія; учасники від університету: Костянтин Баханов, Вікторія Загороднова, Вікторія Константінова, Ігор Лиман, Ольга Гуренко). Завершуючи доповідь, Ольга Гуренко зазначила, що проведення майстерень навчання освітніх менеджерів регіону в контексті інклюзивної освіти і гетерогенного середовища є одним із завдань, що стоїть перед БДПУ в межах реалізації Темпус-проекту.

Концептуальні засади діяльності Компетентнісного центру інклюзивної освіти Бердянського державного педагогічного університету розкрила у своїй доповіді його директор професор Вікторія Загороднова. Зокрема було зазначено, що основними завданнями Компетентнісного центру є: методична допомога навчальним закладам різних типів щодо запровадження інклюзивної освіти; підвищення кваліфікації викладачів університету та працівників освіти регіону щодо організації та соціально-педагогічного супроводу інклюзивної освіти в дошкільних, загальноосвітніх, позашкільних, вищих навчальних закладах; інформаційно-технічне забезпечення мережевої взаємодії з університетами-партнерами в реалізації програм інклюзивної освіти.

Логічним продовженням пленарного засідання була робота навчальних майстерень: «Мовно-культурна різноманітність: виклики сучасного суспільства» (модератори: професор Вікторія Загороднова та доцент Володимир Нищета); «Інклюзія: за чи проти» (модератори: доценти Наталя Захарова, Олена Старинська та Ольга Сербова); «Педагогічний менеджмент в умовах реалізації інклюзивного навчання в загальноосвітньому просторі» (модератори: доценти Олена Ревуцька та Ганна Лопатіна). У роботі майстерень взяли участь близько 200 фахівців системи освіти (завучі шкіл, методисти дошкільних закладів, методисти-філологи, вчителі мови та літератури, соціальні педагоги, практичні психологи, дефектологи, фахівці ПМПК) м. Бердянська, Бердянського, Гуляйпільського, Приморського районів.

Майстерня «Мовно-культурна різноманітність: виклики сучасного суспільства» мала на меті висвітлити складність, крихкість соціально-мовної ситуації в поліетнічних державах і величезну відповідальність усіх громадян у ситуаціях спілкування щодо власних висловлювань, мовленнєвої поведінки, взаємосприйняття тощо. У межах проблемних полів проводилася відповідна робота: «Культурна ідентичність як усвідомлення учнями своєї належності до певної культури»: аналіз проблемних ситуацій; «Особливості організації психолого-педагогічної взаємодії на уроках української мови в актуальних умовах сьогодення»: створення банку знань про психологічні особливості учнів-інофонів; «Культурні й етнічні стереотипні одиниці організації етнокультурної особистісної компетентності»: розвиток здатності приймати адекватні та відповідальні рішення з урахуванням етнокультурної специфіки регіону, особливих освітніх потреб учнів; «Актуальні вимоги до особистості вчителя-словесника на сучасному етапі розвитку шкіл в Україні»: оволодіння сучасними методичними прийомами, освітніми технологіями навчання та впровадження їх у полікультурне середовище; розробка методичних рекомендацій мовно-культурної комунікації у професійній сфері.

Метою роботи майстерні «Інклюзія: за чи проти?» було ознайомлення з концептуальними засадами інноваційних абілітаційних технологій; формування навичок визначення потреб і проблем сім’ї; відпрацювання моделей програм, спрямованих на соціально-психологічну підтримку сім’ї, яка виховує дитину з особливими потребами. Працюючи в конкретному проблемному полі, соціальні педагоги та практичні психологи під керівництвом модераторів дискутували щодо стану впровадження інклюзивної освіти в регіоні та розробили відповідні пропозицій для дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладів, аналізували проблемні ситуації, змодельовані студентами Інституту соціально-педагогічної та корекційної освіти. Після перегляду відеофільму «Урок толерантності» учасники майстерні обмінялися досвідом роботи з розглянутої проблеми, розробили конспекти уроку толерантності для дітей дошкільного навчального закладу, учнів загальноосвітньої школи та презентували результати групової роботи. Неабиякий інтерес в учасників майстерні викликала міні-лекція «Трансформування особистісного прийняття батьками дитини з особливими потребами в процесі абілітації сім’ї» та робота в проблемному полі «Соціалізувальний потенціал сім’ї дитини з особливими потребами», як наслідок – спільне вироблення рекомендацій щодо прогнозування ризиків освітнього середовища в процесі соціалізації особливої дитини, планування комплексних заходів із їх попередження та подолання.

На ознайомлення освітніх менеджерів із практично-орієнтованими стратегіями розвитку та вдосконалення інклюзивного навчального процесу, управлінськими основами організації діяльності інклюзивного освітнього закладу була зорієнтована третя майстерня – «Педагогічний менеджмент в умовах реалізації інклюзивного навчання в загальноосвітньому просторі». У межах роботи майстерні освітні менеджери регіону мали змогу ознайомитись із технологічною моделлю реалізації інклюзивної освіти в загальноосвітніх закладах, подискутувати щодо її концептуальних положень, «прожити» життєві чи професійні ситуації в контексті порушеної проблеми та приймати адекватні й відповідальні рішення. Обговорюючи питання психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами в процесі інклюзивного навчання, учасники майстерні моделювали діяльність фахівця, спільно складали орієнтовний план супроводу, розробляли методичні рекомендації підтримки дітей у проблемних, кризових ситуаціях.

Підсумовуючи результати роботи педагогічних майстерень, варто зупинитись на наступних тезах: по-перше, урахування суті різноманітності, гетерогенності в секторі освіти є актуальним для суспільства, оскільки втрати від нереалізованих можливостей та «розбитих життів» будуть значно більшими, аніж інвестиції в ефективну й справедливу систему освіти та виховання; по-друге, відповідний рівень освіти й культури може забезпечити самоствердження та самореалізацію особистості, гідне робоче місце, успішну соціалізацію; по-третє, саме навчальні заклади повинні реагувати на наявні відмінності, співвідносити їх з нормами і ціннісними орієнтаціями держави, забезпечувати кожному вихованцю рівність і доступність освітніх можливостей; по-четверте, ідеологія інклюзивної освіти вимагає не адаптації дитини з особливими потребами під умови навчання, а адаптації умов навчання під особливості дитини.

Ольга Гуренко,
координатор проекту в БДПУ

На фото: робота майстерень навчання освітніх
менеджерів регіону в контексті інклюзивної освіти
і гетерогенного середовища в рамках реалізації
спільного європейського проекту ТЕМПУС-IV
«Підготовка педагогів та освітніх менеджерів до
роботи з гетерогенними групами і організаціями»

Студентське життя

Студентська рада факультету

Можливості

Студентське життя

Студентська рада факультету

Можливості

Студентське самоврядування в дії: досвід БДПУ на ІХ Конгресі УСЛ у Чернівцях

З 12 по 14 грудня Чернівці стали майданчиком для об’єднання…

18 Грудня 2025

Детальніше

Кафедра теорії та методики навчання мистецьких дисциплін БДПУ презентує творчий проєкт “Музичні майстри Вінниччини”

Композиторська діяльність вихідців з Вінниччини є яскравим прикладом розвитку музичного…

18 Грудня 2025

Детальніше

Підсумкова атестація

Студентська наука

Випускники

Підсумкова атестація

Студентська наука

Випускники

Другий захист магістерських робіт здобувачів спеціальності 014 Середня освіта (Біологія та здоров’я людини)

12-17 грудня на кафедрі біології, здоров’я людини та фізичної реабілітації факультету фізичної…

18 Грудня 2025

Детальніше

Викладачі

Цінності

Співпраця

Викладачі

Цінності

Співпраця

Різдвяна зірка в БДПУ

16 грудня 2025 року в Бердянському державному педагогічному університеті відбувся…

18 Грудня 2025

Детальніше