Переосмислення педагогічних університетів у контексті моделі Liberal Arts and Sciences: рефлексія

Image

Admin

21 Червня 2024

Головні
БДПУ
Освіта

20 червня цього року ректор Бердянського державного педагогічного університету Ігор Богданов, перша проректорка Ольга Гуренко, доцентка кафедри української та зарубіжної літератури і порівняльного літературознавства Марина Богданова взяли участь у круглому столі «Переосмислення педагогічних університетів у контексті моделі Liberal Arts and Sciences», що відбувся на базі Національного університету«Києво-Могилянська академія». Захід зібрав ректорів та проректорів усіх педагогічних університетів України.

Запровадження моделі Liberal Arts підготовки сучасного фахівця передбачає застосування передусім міждисциплінарного підходу до розробки і реалізації освітніх програм та проведення наукових досліджень.

«Стає очевидним, що домінуюча в Україні спеціалізована і професійно орієнтована вища освіта вже не відповідає вимогам часу. Ситуація на сучасному ринку праці змінюється надзвичайно динамічно, тому освітні програми, націлені на формування конкретних фахових навичок, швидко втрачають актуальність. Натомість зростає попит на освіту в дусі Вільних мистецтв (Liberal Arts, Artes Liberales), адже вона робить акцент на загальних знаннях і вміннях, розвитку критичного і творчого мислення, навичках проєктної діяльності та розв’язання проблем», – зазначив заступник міністра освіти і науки України Михайло Винницький у доповіді «Щодо запровадження індивідуальних освітніх траєкторій, міждисциплінарності на бакалаврському рівні освіти, моделі Liberal Arts Education в контексті переосмислення формату і завдань педагогічних університетів України».

Вочевидь обговорення цього питання проходило в контексті проєкту Erasmus+ KA 2 «Розвиток потенціалу вищої освіти «Розробка і запровадження освіти за моделлю Liberal Arts в Україні»» (LibArt_UA), який реалізує Національний університет «Києво-Могилянська академія» з іншими ЗВО України та Європейського Союзу. Тому Михайло Винницький неодноразово наголошував на тому, що запровадження моделі Liberal Arts не є обов’язковою вимогою для педагогічних університетів, а є пропозицією для роздумів щодо запровадження інноваційних моделей підготовки фахівців задля підвищення їхньої конкурентоздатності на ринку праці.

Досвід реалізації моделі Liberal Arts в окремих університетах України та Польщі було розкрито у доповідях «Досвід і застосування моделі / компонентів Liberal Arts Education в університетах України» (Сергій Квіт, Ярослав Притула), «Про факультет Artes Liberales Варшавського університету: Liberal Arts як модель організації факультету» (Тарас Фініков).

Під час заходу зав’язалася жвава дискусія. Передусім викликає занепокоєння можливість реалізація моделі Liberal Arts у підготовці саме педагогічних кадрів у контексті чинного законодавства, зокрема Закону 10177. Тож у цьому питанні наразі не ставимо крапку. Далі буде.

Перша проректорка

Ольга Гуренко

Б014 Середня освіта (Трудове навчання та технології)

Б014 Середня освіта (Трудове навчання та технології)

Гостьова лекція: Формування менеджменту в закладах позашкільної освіти

30 квітня 2025 року на запрошення завідувачки кафедри професійної освіти…

2 Травня 2025

Детальніше

Наука

Викладачі

Цінності

Наука

Викладачі

Цінності

Підтримка ментального здоров’я переміщених дослідників: вебінари БДПУ в межах ініціативи EURAXESS

Бердянський державний педагогічний університет продовжує впроваджувати ініціативи із підтримки ментального…

2 Травня 2025

Детальніше

М016 Спеціальна освіта

Гуртки

Тренінг

М016 Спеціальна освіта

Гуртки

Тренінг

Майстер-класи від здобувачок вищої освіти на Тижні психології: натхнення, професіоналізм, практика

У межах Тижня психології, присвяченого Всеукраїнському дню психолога, здобувачки вищої…

2 Травня 2025

Детальніше

Освітні технології

Сталий розвиток

Б231 Соціальна робота та практична психологія

Освітні технології

Сталий розвиток

Б231 Соціальна робота та практична психологія

Робота з дітьми та молоддю та обмін досвідом в межах соціально-виховної практики

В межах соціально-виховної виробничої практики здобувачі першого (бакалаврського) рівня вищої…

30 Квітня 2025

Детальніше