Присвячується 2-ій річниці пам’яті академіка Олександри Савченко…

Image

Admin

4 Листопада 2022

Головні
БДПУ
Наука
Освіта
педагогіка

Уміння вчитися і вчити інших – життєве кредо академіка Олександри Савченко
Діапазон наукової спадщини академіка Олександри Савченко надзвичайно широкий. Спроба визначити різні напрямки педагогічних пошуків ученої здійснена її учнями та колегами в ювілейному виданні «Науковий простір академіка Олександри Савченко».

Це передусім концептуальні засади розвитку загальної середньої освіти в Україні, дидактична система навчання молодших школярів, методика читання в початкових класах, професійна підготовка майбутніх педагогів, історико-педагогічний аналіз освіти в умовах переходу її від авторитарної до особистісно орієнтовано парадигми. Але в кожному з названих контекстів творчості Олександри Савченко можна виокремити ще безліч наукових проблем, які були в її полі зору. Зокрема «уміння вчитися» Олександра Яківна вважала мета-вмінням не тільки для здобувачів початкової освіти, а й для педагога. Вона стверджувала, що володіння цим умінням програмує на здобуття індивідуального досвіду для становлення успішного вчителя, який уміє запобігати перевантаженню учнів, раціонально використовувати час, спокійно, без стресів орієнтуватися в різних життєвих ситуаціях, самостійно шукати джерела інформації, шляхи розв’язання нестандартних проблем. І взагалі, уміння вчитися, на думку Олександри Яківни, змінює стиль мислення, визначає здатність навчатися впродовж життя, створює настанови на довготривалі й особистісно важливі стимули учіння, спонукає до життєтворчості.
Життєтворчість Олександра Савченко називала новою метою освіти й трактувала це поняття як особистісну цінність людини, яка вміє і хоче реалізуватися, постійно ставить перед собою певні цілі й досягає їх [Освіта має стати загальнодержавним пріоритетом. Початкова школа. 1997. №8. С. 1–3]. Безумовно, так вона мала право стверджувати, оскільки вміння самостійно вчитися, навчатися в інших, розкривати потенціал своїх учнів було сенсом життя Олександри Яківни.
Спробуємо висвітлити особистісну здатність академіка Олександри Савченко постійно самовдосконалюватися, рефлексивно осмислювати здобутки та визначати нові перспективи наукового пошуку.
З-поміж особистісних якостей Олександри Яківни відзначаємо феноменальну працелюбність, причому як фізичну, так і розумову, яка сформована в неї ще в дитинстві. Незважаючи на тяжке післявоєнне життя, необхідність постійної допомоги родині, Олександра Савченко завжди знаходила час добре вчитися, багато читала й самостійно здобувала знання з різних дисциплін шкільної програми. Цікавим є той факт, що бібліотека була її «найкращою подругою» ще з Ізмаїла – міста, де вона народилася, вчилася в школі та університеті.
Майже до останніх днів свого життя Олександра Яківна постійно відвідувала Національну дитячу бібліотеку, бібліотеку імені Василя Сухомлинського, бібліотеку в Інституті педагогіки та інші.
Учена глибоко переконана, що тексти для шкільних підручників з читання обов’язково мають бути з першоджерел. Багато поетичних творів вона знала напам’ять і могла без проблем декламувати їх на різних заходах, у родині, під час неформальних зустрічей з учнями та колегами.
Першим учителем Олександра Яківна вважала маму, бо вона її ще з дитинства вчила життєвої мудрості. Своє становлення як науковця вчена пов’язувала з ім’ям Василя Сухомлинського, дослідженням його спадщини: «Сухомлинський у моєму житті дуже багато значить. Його спадщина – і наукова, і художня, його твори для дітей, на мій погляд, – вичерпне джерело і розуміння філософії людяності, загальнолюдських цінностей. Я завжди в нього вчилась» [І в юнім серці цвів червоний мак [Інтерв’ю]. Освіта. 2003. 2–9 квітня (№16). С.4–5.].
Академія, якій віддала Олександра Яківна кращі роки свого життя, відіграла важливу роль у становленні її не тільки як науковця, а й управлінця. Ось як вона говорила про це під час 10-річного ювілею АПН: «Що для мене академія? Звичайно, не установа, а цілий світ. Академія дала мені дуже багато: нові знання, широкий кругозір, багато нових друзів, можливість перевірити себе на «міцність», світлі хвилини від досягнутого. Але й тривог, переживань теж вистачає… Про те, що мене обрали до складу академіків-засновників, дізналася сонячного червневого ранку від Миколи Ярмаченка. Відверто кажучи, здивувалась, бо на той час завідувала лабораторією початкового навчання, і мене переповнювали нові задуми. Управлінська, організаційна діяльність здавалась чужою. Але так судилося, що мене обрали в листопаді 1992 року головним вченим секретарем академії. Довелося освоювати новий жанр: статут, протоколи, тематичні плани. Все було вперше, а тому складностей вистачало. Десять років не пройшли, а пролетіли. І з кожним роком академії все більше підпорядковувалося моє життя, це ніби другий дім – цікавий, затишний, щедрий на події, людське тепло» [Академія педагогічних наук святкує свій перший ювілей. Що вдалося за десять років? [Інтерв’ю]. Освіта України. 2002. 17 грудня (№100). С. 3–4.].
Олександра Яківна з особливою повагою, доброзичливістю, щирістю та вимогливістю ставилася до представників своєї наукової школи. Спільна копітка науково-дослідна діяльність з аспірантами й докторантами давала змогу вченій побачити новий ракурс освітянських проблем і спрямовувати на ґрунтовні педагогічні пошуки. Олександра Яківна була надзвичайно далекоглядною щодо життєздатності наукової проблеми. Тому докторські дослідження, виконані за консультуванням академіка О. Савченко, вирізнялися тим, що навіть у такий швидкоплинний час залишаються актуальними в науковому просторі.
Уміння навчатися в інших (і зокрема у своїх учнів), розкривати потенціал кожного, знаходити малодосліджені проблеми, працювати на випередження часу характеризують нашого Учителя як учену, людину, яка постійно перебувала в пошуку нових ідей. Своє педагогічне та наукове кредо О. Савченко визначала такими словами: «У своєму професійному житті я бачила багато хороших учителів, директорів, брала участь у цікавих конференціях, семінарах, читала чимало змістовних дисертацій. І не було ще такої зустрічі, з якої б не взяла чогось нового… Разом з людьми збагачуюсь я сама. Але чим більше знаєш, тим більше усвідомлюєш резерви, ресурси, думаєш, а що ще треба зробити, а як краще змінити. І працюєш, працюєш…» [«Я утверджую себе через працю» : Штрихи життєвого шляху жінки-науковця. Директор школи, ліцею, гімназії. 2007. №1/2. С. 72–77].
Олександра Яківна не визнавала науки заради науки. На її переконання, справжня наукова діяльність має бути з «людським обличчям». Підтвердженням цього були її слова про те, що життєвий шлях людини вимірюється формулою «від поміркованості в думках до гармонії в справах». Ця народна мудрість давньогрецької цивілізації була орієнтиром знаної ученої, оскільки критерієм власного вдосконалення вона вважала свій внутрішній голос, який був для неї найвимогливішим і найсуворішим.
Олександра Яківна любила життя в усіх проявах його краси. Фонова музика завжди налаштовувала її на продуктивну наукову працю. О. Савченко розумілася на тонкощах мистецтва, а її кабінети прикрашали картини сучасних вітчизняних авторів. Олександра Яківна особисто була знайома з Ліною Костенко, відвідувала її творчі зустрічі, які надихали на різні життєві роздуми і давали наснагу плідно працювати.
Про багатогранність особистості академіка О. Савченко свідчить той факт, що як віцепрезидент АПН України опікувалася проблемами дитячих іграшок і очолювала відповідну раду в державному музеї іграшки МОН. За її переконанням, іграшка – це засіб навчання і виховання дітей, проблема стратегічної ваги. Олександра Яківна зазначала, що важливо зберегти оазис дитинства з теплими, щирими, радісними іграшками, до яких хочеться доторкнутися руками і серцем. Феномен української іграшки виявляє традиції українського суспільства, які було закладено в попередніх століттях – плекання дитини в співпраці з дорослими: від іграшки-забавлянки до робочої іграшки. За іграшками можна простежити історію суспільства, ставлення старших поколінь до дитинства, отже, суспільства – до свого майбутнього [Ткаченко Л. Державний музей іграшки є. Чи буде українська іграшка? Освіта. 8–15 березня 2006. С. 8–9.]. Олександра Яківна шанувала культурні цінності й традиції, щиро вірила в розбудову української школи на національній ідеї.
Усі, хто співпрацював з Олександрою Савченко, знають про її особливу жагу до всього нового, що з’являлося в освітянському науковому просторі, а українські вчені вважали за честь, щоб вона проаналізувала їхні наукові доробки й дала свій схвальний відгук… І тоді це вселяло надію вдосконалюватися, надихало на наслідування зразків наукового пошуку авторитетної вченої. Крім того, Олександра Яківна по-особливому опрацьовувала науковий матеріал, у притаманній тільки їй здатності: ксерокопіювала найбільш значущі, на її погляд, праці й узагальнювала їх в окремих педагогічних кейсах. Такими знахідками вона щедро ділилася зі своїм учнями, а частина матеріалів так і залишилася на її робочому столі. І тут ми можемо тільки здогадуватися, що це перспективні плани академіка Олександри Савченко. Останнім часом у пріоритеті було створення праці, яка б ґрунтовно розкривала різні аспекти академічної культури педагогічного дослідження, навіть окреслено розділи цього нового видання: «Постановка проблеми педагогічного дослідження», «Принцип формування дидактичних термінів», «Гіпотеза педагогічного дослідження», «Анкета і інтерв’ю в педагогічному дослідженні», «Структурний аналіз педагогічної теорії», «Методи визначення новизни результатів педагогічного дослідження», «Змістовність – основа мовної культури», «Експеримент у школі: теорія, практика, технології», «Оцінка якості й ефективності педагогічних досліджень». Серед робочих назв її майбутнього задуму були такі: «Професійно-педагогічна підготовка вчених-дослідників» та «Технологізація наукового пошуку».
З-поміж планів Олександри Яківни було осмислення власного досвіду, створеного під час педагогічної діяльності, починаючи з 70–80-х років ХХ століття: «Становлення Олександри Савченко як ученого: початок публікаційної активності», «Педагогічні роздуми Олександри Савченко про різні аспекти розвитку освіти в Україні», «Еволюція наукових поглядів О. Савченко щодо уроку в початковій школі».
Олександра Яківна жила в постійній роботі до останньої миті, мала плани на майбутнє. Серед найважливішого – дописати читанки для 4 класу. Незважаючи на це, ми знаходимо її філософські роздуми про смисл і вічність людського буття. Так, в одному з інтерв’ю вона говорила: «Для кожного має настати час, коли слід зупинитися і спокійно подумати: на якому етапі життя перебуваєш, як ти вже використав час і що хочеш зробити далі. Хочу побажати собі і своїм колегам, щоб у нашому житті було більше таких миттєвостей, коли б ти щиро міг сказати сам собі, що життя – це прекрасно. Але перед часом усі рівні і перед вічністю також» [«Я утверджую себе через працю» : Штрихи життєвого шляху жінки-науковця. Директор школи, ліцею, гімназії. 2007. №1/2. С. 72–77].
Отже, висока результативність наукової праці, феноменальна здатність до постійного самовдосконалення, оригінальність та далекоглядність ідей реформування освіти поставили академіка Олександру Яківну Савченко в ряд найпомітніших постатей сучасної української педагогіки.

Коваль Людмила Вікторівна,
докторка педагогічних наук, професорка,
декан факультету психолого-педагогічної освіти та мистецтв

Бердянського державного педагогічного університету,
учениця академіка Олександри Савченко

Цінності

Цінності

Майстер-класи, що єднають

Дві суботи поспіль у Трускавці було по-особливому тепло та творчо.…

4 Серпня 2025

Детальніше

Наукові заходи

Можливості

Підвищення кваліфікації

Наукові заходи

Можливості

Підвищення кваліфікації

Викладачі БДПУ долучились до міжнародної програми «AI Mindset in Entrepreneurial Spaces»

Викладачі кафедри економіки, менеджменту та фінансів Бердянського державного педагогічного університету…

4 Серпня 2025

Детальніше

Цінності

Студентське життя

Цінності

Студентське життя

Дрогобич і не тільки: наш літній маршрут вражень

З 21 по 27 липня 2025 року наші студенти та…

29 Липня 2025

Детальніше

Захист дисертації

Наука

Наукові заходи

Захист дисертації

Наука

Наукові заходи

Вітаємо з успішним захистом дисертації!

25 липня 2025 року на засіданні разової спеціалізованої вченої ради…

28 Липня 2025

Детальніше