Від Бердянська до Кембриджа: нерівність Безіковича, гіпотеза Какейя, квазіперіодичні функції і лев у клітці

Image

Vlad Nedilko,

6 Січня 2025

Кафедра фізики, математики та методики навчання
ФФМКТО

Минулого разу підсумкове заняття 2024 року, присвячене математичному «лісо-пожежному» моделюванню і розгляду клітинних автоматів та «Гри Життя» як найяскравішого їх представника, ми закінчили цитатою математика Джона Гортона Конвея: «Ви ніколи не навчите, розповідаючи звичайні речі, але навчите, розказуючи цікаві речі!».

Тож сьогодні до розгляду – всесвітньо відомі математичні досягнення Абрама Самойловича Безіковича – випускника 1908 року (на той момент чоловічої гімназії) Бердянського державного педагогічного університету!

На черговому занятті математичного гуртка факультету ФМКТО БДПУ учасники вирушили в захопливу подорож крізь простір і час – від минулого століття до сьогодення та від Бердянська до Кембриджа: по математичних стежках хлопчика, який народився у затишному місті на березі лагідного Азовського моря. Абрам Безікович пройшов шлях від учня місцевої гімназії до професора Кембриджського університету, зробивши значущі здобутки в галузі математики.

Працюючи над відомою «гіпотезою Какейя» про множини прямих на площині, Безікович створив дивовижні геометричні конструкції, які тепер називають «множинами Безіковича» та завдяки яким застосовують розмірність «Гаусдорфа-Безіковича» у фрактальному аналізі. «Нерівність Безіковича» – ще одна з його робіт – елегантний математичний інструмент, який знаходить прикладне використання у найрізноманітніших галузях: від теорії чисел до обробки сигналів.

Особливу увагу математик приділив вивченню квазіперіодичних функцій, які описують багато біологічних коливань, у тому числі кардіограми та ін. Ця робота привела до несподіваного відкриття: виявилося, що траєкторія більярдної кулі в певних многокутниках може бути майже періодичною. Ця задача стала відомою як «проблема лева в клітці» – якщо уявити лева, що полює на жертву у замкненому просторі, чи зможе жертва нескінченно довго уникати зустрічі з ним?

Сьогодні ідеї Безіковича продовжують надихати нові покоління математиків. Його роботи допомагають розв’язувати складні задачі в теорії динамічних систем, математичній фізиці та навіть у розробці алгоритмів комп’ютерної графіки. Шлях науковця від берегів Азовського моря до академічних вершин Кембриджа демонструє, як талант і наполеглива праця можуть змінити уявлення про математику та її можливості.

Наприкінці заняття учасники познайомились з анекдотом «Як упіймати лева в пустелі» (гумор подовжує життя і прискорює доведення теорем):

***

Як упіймати лева в пустелі?

Математик:

– Методом бісекції ділимо пустелю навпіл, в одній половині лева немає. Ділимо ту половину пустелі, в якій є лев, ще раз навпіл, і так доти, доки не отримаємо ділянку пустелі розміром з лева, в якій шуканий лев і буде знаходитись.

Філософ:

– Що означає зловити лева? Посадити його до клітки! Беремо клітку і сідаємо до неї самі: завдання виконане – лев у клітці, але з іншого боку.

Програміст на Паскалі:

Переглядає пустелю повним перебором. Виявивши лева, будує навколо нього клітку.

Досвідчений програміст на Паскалі:

Сортує пустелю за зростанням, після чого шукає лева двійковим пошуком і будує навколо нього клітку. Якщо в процесі будівництва лев йде від нього, кидає роботу з криком «Range Check Error!».

Програміст на Сі:

Шукає у пустелі камінь і поміщає його у клітку. Надає каменю значення «лев».

Досвідчений програміст на Сі:

Надає пустелі значення «клітка».

Програміст на Сі++:

Проектує клітку таким чином, щоб лев був її складовою. При ініціалізації клітки лев автоматично генерується усередині.

Програміст на Аді:

Каже, що лев і клітка – це об’єкти різних типів, і нема чого морочити йому голову некоректними завданнями.

Програміст на Делфі:

Пише у всі конференції: «Народ, де взяти компонент, який шукає в пустелі лева і поміщає його в клітку?».

Майстер з ремонту заліза:

Купує в зоопарку левицю, робить їй операцію зі зміни статі і довго намагається запхати її в клітку для канарейки.

Action-геймер:

Озброюється супердвостволкою, плазмометом, хладометом, цвяхометом, роторним кулеметом і бензопилою. Прочісує пустелю, розносячи все на своєму шляху. Шукає серед убитих лева і намагається виявити у нього в животі магічний ключ. Якщо знаходить, відмикає їм клітку і стоїть у ній, очікуючи переходу на наступний рівень.

Квест-геймер:

Шукає по всій пустелі лева, знаходить, кладе до кишені. Потім шукає по всій пустелі клітку, попутно намагаючись засунути лева до чайника, черевика, телевізора, відра з фарбою або до інших ємностей, що трапляються йому на шляху.

Геймер-стратег:

Піднімає по всій пустелі податки, щоб отримати гроші на будівництво клітки і мисливських юнітів. На момент закінчення будівництва всі леви помирають з голоду.

Користувач інтернету:

Заходить до своєї улюбленої пошукової системи, пише в рядку Search «пустеля», шукає в знайденому «лев у клітці». Якщо не знаходить, каже, що завдання не може бути розв’язане.

Вебмайстер:

Заходить до своєї улюбленої пошукової системи і пише в рядку Search «пустеля + лев». Створює документ kletka.html та прописує в ньому посилання на знайдене.

Спамер:

Розсилає по всій пустелі безліч кліток, до кожної з яких прив’язаний папірець: «Якщо ви лев, будь ласка, зайдіть до клітки і закрийтеся зсередини».

Троянщик:

Робить те саме, що й спамер, але замість папірця зовні вішає всередині клітки картинку з оголеною левицею.

Маркетолог електронного бізнесу:

Ставить у пустелі клітку, що сама замикається. Розкидає по всій пустелі банери, що вказують на неї «Пробне користування кліткою – три тижні безкоштовно!». Кожного, хто входить до клітки, змушує заповнити анкету, і якщо у графі «Хто ви» із запропонованого списку обрано не «Лев», повідомляє про некоректність введених даних і викидає його геть із клітки.

Адмін:

Викопує навколо клітки рів, заповнює його концентрованою кислотою, встановлює вздовж берега протитанкові їжаки і протипіхотні міни, все це обплутує колючим дротом. До дроту і прутів клітки підключає генератор високої напруги. Вішає на клітку 10 кодових та 12 коморних замків. Заходить усередину, замикається на всі замки, пускає струм, ключі проковтує, коди забуває і каже, що тепер йому ніякий лев не страшний.

Хакер:

Нейтралізує кислоту лугом, перекушує дріт, проповзає під їжаками, перестрибує з жердиною через міни, відключає струм, зламує замки та входить у клітку. Не виявивши всередині лева, матюкається з досади, дає стусан адмінові та йде назад у пустелю.

За матеріалами кафедри фізики, математики

та методики навчання

Викладачі

Цінності

Наука

Викладачі

Цінності

Наука

Візит експертів «Міжнародного фонду дослідження освітньої політики» до БДПУ

В межах моніторингового дослідження стану розбудови інституційної спроможності переміщених закладів…

24 Квітня 2025

Детальніше

Програми

Викладачі

Студентські проєкти

Програми

Викладачі

Студентські проєкти

Міжнародна співпраця в дії: ініціатива БДПУ в межах Програми eTwinning

15 квітня 2025 року команда Бердянського державного педагогічного університету (викладачки…

23 Квітня 2025

Детальніше

НУШ

Студентське життя

Співпраця

НУШ

Студентське життя

Співпраця

Інтелектуальний батл «Суперпедагог» об’єднав талановиту молодь педагогічних коледжів з різних областей України

22 квітня 2025 року на факультеті психолого-педагогічної освіти та мистецтв…

23 Квітня 2025

Детальніше

Наука

Популяризація науки

Викладачі

Наука

Популяризація науки

Викладачі

Віддалений доступ до Web of Science – наукова робота без обмежень

Наукова діяльність неможлива без доступу до актуальних ресурсів, особливо в…

23 Квітня 2025

Детальніше