Викривлення часу-простору, що змінило погляд на Всесвіт: Математика гравітації Ейнштейна

Image

Admin

15 Березня 2025

Кафедра фізики, математики та методики навчання,
Факультет фізико-математичної, комп’ютерної та технологічної освіти (ФФМКТО)
Б014 Середня освіта (Інформатика)
Б014 Середня освіта (Математика)
Гуртки
М015 Професійна освіта. Комп’ютерні технології
Популяризація науки
Студентське життя

Помер Ейнштейн. Потрапив до Господа, розмовляє з ним і каже:

«Боже, покажи мені формулу всесвіту. Я все життя думав… У будь-якому разі нікому не розповім, але мені дуже цікаво…»

Бог плескає в долоні, з’являється величезна дошка, і він починає писати на ній довжелезну формулу…

Ейнштейн: «Так… Оце я знав… Оце я вивів… На рахунок цього здогадувався… Слухай, Господи, а тут у тебе зовсім якась фігня…

Бог: «Я вже й сам це зрозумів…»

Минулого разу ми занурилися в захопливий світ нової нестандартної геометрії, досліджуючи питання, що виходять за межі нашого звичного тривимірного сприйняття реальності та дізнались як змінюються паралельність, кути і відстані у просторі з іншою кривизною, тож сьогодні до розгляду – Теорія Відносності, яка поєднала новаторські ідеї математиків щодо неевклідової геометрії, показавши, що простір навколо масивних об’єктів викривляється.

На черговому засіданні математичного гуртка факультету ФМКТО БДПУ учасники поринули у вражаючий світ загальної теорії відносності, досліджуючи математичні основи революційної теорії Альберта Ейнштейна. Тема зустрічі «Викривлення часу-простору, що змінило погляд на Всесвіт: Математика гравітації Ейнштейна» розкрила, як рівняння поля Ейнштейна описують взаємозв’язок між матерією, енергією та геометрією простору-часу.

Гуртківці дізналися, що до Ейнштейна гравітація розглядалася як невидима сила тяжіння між об’єктами з масою, згідно з законом всесвітнього тяжіння Ньютона. Однак у 1915 році Ейнштейн запропонував революційну ідею: гравітація – це не сила, а викривлення чотиривимірного простору-часу, спричинене наявністю маси та енергії.

За допомогою наочних моделей гуртківці дослідили, як маса «вдавлює» простір-час, створюючи ефект, подібний до важкої кулі на натягнутій гумовій поверхні. Це пояснює, чому об’єкти рухаються по геодезичних лініях у викривленому просторі-часі, що ми сприймаємо як гравітаційне притягання. Особливу увагу було приділено експериментальним підтвердженням теорії, включаючи відхилення світла зірок під час сонячного затемнення, гравітаційне червоне зміщення та недавнє відкриття гравітаційних хвиль обсерваторією LIGO.

Учасники також дослідили математичні наслідки викривленого простору-часу, зокрема релятивістські ефекти, такі як сповільнення часу поблизу масивних об’єктів та існування чорних дір – областей з настільки сильною гравітацією, що навіть світло не може їх покинути. Використовуючи метрику Шварцшильда, гуртківці обчислили радіус горизонту подій для різних космічних об’єктів та обговорили парадокс інформації чорних дір.

Засідання завершилося жвавою дискусією про сучасні спроби об’єднати загальну теорію відносності з квантовою механікою та створити єдину теорію всього. Гуртківці розглянули перспективні підходи, включаючи теорію струн та петльову квантову гравітацію, які пропонують математичні рамки для розуміння гравітації на квантовому рівні.

Зустріч підтвердила, що математика гравітації Ейнштейна залишається одним із найбільших інтелектуальних досягнень людства, фундаментально змінивши наше розуміння простору, часу та структури Всесвіту.

За матеріалами кафедри фізики, математики

та методики навчання

Викладачі

Б231 Соціальна робота та практична психологія

Студентське життя

Викладачі

Б231 Соціальна робота та практична психологія

Студентське життя

Закріпляємо на практиці фандрайзинг у соціальній роботі

Цього семестру здобувачки вищої освіти 2 курсу спеціальності 231 Соціальна…

2 Травня 2025

Детальніше

Б013 Початкова освіта. Інформатика (СТН)

Б014 Середня освіта (Музичне мистецтво та англійська мова)

Підвищення кваліфікації

Б013 Початкова освіта. Інформатика (СТН)

Б014 Середня освіта (Музичне мистецтво та англійська мова)

Підвищення кваліфікації

Академічна доброчесність у цифрову епоху: всеукраїнський онлайн-вебінар

Викладачі та здобувачі факультету психолого-педагогічної освіти та мистецтв долучилися до…

2 Травня 2025

Детальніше

Б014 Середня освіта (Трудове навчання та технології)

Б014 Середня освіта (Трудове навчання та технології)

Гостьова лекція: Формування менеджменту в закладах позашкільної освіти

30 квітня 2025 року на запрошення завідувачки кафедри професійної освіти…

2 Травня 2025

Детальніше

Викладачі

Наука

Цінності

Викладачі

Наука

Цінності

Підтримка ментального здоров’я переміщених дослідників: вебінари БДПУ в межах ініціативи EURAXESS

Бердянський державний педагогічний університет продовжує впроваджувати ініціативи із підтримки ментального…

2 Травня 2025

Детальніше