Викривлення часу-простору, що змінило погляд на Всесвіт: Математика гравітації Ейнштейна

Image

Admin

15 Березня 2025

Кафедра фізики, математики та методики навчання,
Факультет фізико-математичної, комп’ютерної та технологічної освіти (ФФМКТО)
Б014 Середня освіта (Інформатика)
Б014 Середня освіта (Математика)
Гуртки
М015 Професійна освіта. Комп’ютерні технології
Популяризація науки
Студентське життя

Помер Ейнштейн. Потрапив до Господа, розмовляє з ним і каже:

«Боже, покажи мені формулу всесвіту. Я все життя думав… У будь-якому разі нікому не розповім, але мені дуже цікаво…»

Бог плескає в долоні, з’являється величезна дошка, і він починає писати на ній довжелезну формулу…

Ейнштейн: «Так… Оце я знав… Оце я вивів… На рахунок цього здогадувався… Слухай, Господи, а тут у тебе зовсім якась фігня…

Бог: «Я вже й сам це зрозумів…»

Минулого разу ми занурилися в захопливий світ нової нестандартної геометрії, досліджуючи питання, що виходять за межі нашого звичного тривимірного сприйняття реальності та дізнались як змінюються паралельність, кути і відстані у просторі з іншою кривизною, тож сьогодні до розгляду – Теорія Відносності, яка поєднала новаторські ідеї математиків щодо неевклідової геометрії, показавши, що простір навколо масивних об’єктів викривляється.

На черговому засіданні математичного гуртка факультету ФМКТО БДПУ учасники поринули у вражаючий світ загальної теорії відносності, досліджуючи математичні основи революційної теорії Альберта Ейнштейна. Тема зустрічі «Викривлення часу-простору, що змінило погляд на Всесвіт: Математика гравітації Ейнштейна» розкрила, як рівняння поля Ейнштейна описують взаємозв’язок між матерією, енергією та геометрією простору-часу.

Гуртківці дізналися, що до Ейнштейна гравітація розглядалася як невидима сила тяжіння між об’єктами з масою, згідно з законом всесвітнього тяжіння Ньютона. Однак у 1915 році Ейнштейн запропонував революційну ідею: гравітація – це не сила, а викривлення чотиривимірного простору-часу, спричинене наявністю маси та енергії.

За допомогою наочних моделей гуртківці дослідили, як маса «вдавлює» простір-час, створюючи ефект, подібний до важкої кулі на натягнутій гумовій поверхні. Це пояснює, чому об’єкти рухаються по геодезичних лініях у викривленому просторі-часі, що ми сприймаємо як гравітаційне притягання. Особливу увагу було приділено експериментальним підтвердженням теорії, включаючи відхилення світла зірок під час сонячного затемнення, гравітаційне червоне зміщення та недавнє відкриття гравітаційних хвиль обсерваторією LIGO.

Учасники також дослідили математичні наслідки викривленого простору-часу, зокрема релятивістські ефекти, такі як сповільнення часу поблизу масивних об’єктів та існування чорних дір – областей з настільки сильною гравітацією, що навіть світло не може їх покинути. Використовуючи метрику Шварцшильда, гуртківці обчислили радіус горизонту подій для різних космічних об’єктів та обговорили парадокс інформації чорних дір.

Засідання завершилося жвавою дискусією про сучасні спроби об’єднати загальну теорію відносності з квантовою механікою та створити єдину теорію всього. Гуртківці розглянули перспективні підходи, включаючи теорію струн та петльову квантову гравітацію, які пропонують математичні рамки для розуміння гравітації на квантовому рівні.

Зустріч підтвердила, що математика гравітації Ейнштейна залишається одним із найбільших інтелектуальних досягнень людства, фундаментально змінивши наше розуміння простору, часу та структури Всесвіту.

За матеріалами кафедри фізики, математики

та методики навчання

Студентське життя

Студентське життя

Захист кваліфікаційних робіт здобувачів вищої освіти за ОПП «Менеджмент готельного, курортного та туристичного сервісу» у БДПУ

У Бердянському державному педагогічному університеті завершився захист кваліфікаційних робіт здобувачів…

19 Червня 2025

Детальніше

Конференції

Сталий розвиток

Інноваційні технології

Конференції

Сталий розвиток

Інноваційні технології

Перша проректорка БДПУ представила український досвід на престижній міжнародній конференції в Італії

17 червня 2025 року перша проректорка Бердянського державного педагогічного університету…

18 Червня 2025

Детальніше

Erasmus+

Студентські проєкти

Педагогічні інновації

Erasmus+

Студентські проєкти

Педагогічні інновації

Освітні системи без кордонів: Здобувачі БДПУ у міжнародній програмі «Breaking the Bubble» в Німеччині

З 10 по 14 червня 2025 року здобувачі вищої освіти…

18 Червня 2025

Детальніше

Педагогічні інновації

Сталий розвиток

Освітні технології

Педагогічні інновації

Сталий розвиток

Освітні технології

Щастя дитини - зростати в родині

Алла Мельничук, асистентка кафедри соціальної роботи та інклюзивної освіти БДПУ,…

18 Червня 2025

Детальніше